ماهنامه سیاسی فرهنگی اجتماعی خط امام(ره)

#ما_متفاوتیم
  • ۰
  • ۰

از تروریسم در زبان فارسی با نام وحشت افکنی، رعبگری ( ترس افکنی )  نام برده شده است؛ و همچنین به استفاده از خشونت یا تهدید برای دستیابی به اهداف سیاسی، مذهبی، ایدئولوژیکی نیز گفته می شود که در دنیای امروز  بر خلاف  ادعای گسترش حقوق بشر رواج زیادی داشته است . در روزگار نوین تروریسم یکی از عوامل  تهدید جامعه به شمار می رود و طبق قوانین ضد تروریسم در بیشتر کشورهای جهان توسط سیستم قضائی، بزه  به شمار می آِید. هم چنین چنانچه  در جنگی علیه غیر جنگجویان، مانند شهروندان عادی، نیروهای بی طرف یا اسیران جنگی کار رفته باشد، جنایت جنگی نامیده می شود.

رواج وحشت گرایی ( تروریسم ) در ایران که ریشه در تحولات کیفی انقلاب اسلامی دارد، پس از انقلاب اسلامی سال 1357 و از زمان انقلاب جمهوری اسلامی ( از ابتدای زمام داری امام خمینی در ایران) با سیاست " نصر بالرعب" به رویکرد حکومت اسلامی ایران به  وجود آمد . در واقع می توان رواج تروریسم در جهان اسلام را  معادل "  اسلام سیاسی" دانست، با رواج  تروریسم مدرن که همان  تروریسم دوران معاصر و آمیخته با گزارش های فاشیستی و احزاب گروهی مجهز به امکانات ، ابزار و تسلیحات  دانش مدرن  صد انسانی را دانست . ایران نیز از جمله کشورهایی است که در زمان های  مختلف تاریخی، عملیات های تروریستی زیادی را تجربه کرده است که این عملیات ها یا منهدم شده و یا خسارات زیادی را به مردم، گروه ها و اقشار مختلف جامعه وارد کرده است. از جمله حملات در کشور، در سال های اخیر می توان به عملیات زاهدان(1389) عملیات تروریستی تهران و حرم امام خمینی ( 1396) و عملیات تروریستی در اهواز( 1397) اشاره کرد. آخرین عملیات  تروریستی در ایران (1397) در شنبه 31 شهریور1397 در شهر اهواز ( شهر رام/ رام شهر) می باشد ، این عملیات تروریستی که به وسیله  تیراندازی توسط 5 مهاجم در لباس شخصی و  نظامی همزمان با اقدام رژه سپاه که تعداد زیادی از سربازان و درجه داران وجود داشتند و همچنین مردمی که – زنان و کودکانی – مشغول  به تماشای رژه شده بودند را مورد تهاجم قرار دادند. این عملیات که در شهر اهواز – در خیابان لشکر- میدان توپ انجام گرفت، تعداد زیادی کشته به جای گذاشت.

دکتر علیرضا اکبری در نقل قولی که در سابت خبرگزاری تحلیلی ایران(خبرآنلاین) انجام داده بیان کرده است : " الاحوازی مسئولیت اجرای عملیات31 شهریور را تکذیب کرده  و داعش مسئولیت این عملیات را پذیرفته است ، و اما گروهک الاحوازیه چیست و از کجا آمده است؟ گروه الاحوازهای که در گروه تجزیه طلب و ضد جمهوری اسلامی در خوزستان است در سالهای ابتدایی از انقلاب در چارچوب مسلحانه با سیستم مرکزی ( جمهوری اسلامی ایران ) در جدال بودند و چون هدف آن ها آزادی شهرهای جنوبی خوزستان، جزایر ایرانی خلیج فارس در جمهوری اسلامی بوده است پررنگ ترین عملیات آن ها را می توان به ماجرای بمب گزاری سال 1384 در فرمانداری اهواز و جان باختن 11 نفر  و زخمی شدن بیش از 85 نفر اشاره کرد. هدف اصلی این گروه را میتوان به جدایی طلبی و اتصال شهرهای جنوبی ایران به کشورهای عربی به شمار آورد. از طرف دیگر جریان های داعش که مسئولیت عملیات های مسلحانه را در هر جای جهان  بر عهده می گیرند، انجام داده است . از سوی دیگر نکته حائز اهمیتی که امروزه توسط بسیاری از افراد و گروه ها مطرح است این است که آیا این عملیات با توجه به تعریف  تروریسم ، عملیات تروریستی نامیده می شود ؟  در صورت تروریستی بودن این اقدام  چه نوع اقدام تروریستی است؟ این اقدامات توسط چه طبقه و یا چه گروه هایی انجام می شود ؟ به طور کلی می توان گفت  با هر تعریف و به هر نوعی که انجام شده باشد این عملیات اقدامی ضد انسانی علیه ملت شریف همیشه در صحنه ای که امروزه با جان و خون خود با بسیاری از مسائل دست و پنجه نرم می کنند به حساب می آید و در آخر  حرف دیگری جز " هل من ناصر ینصرنی " اهوازی ها به گوش نمی رسد و دیگر حرفی باقی نمانده است و تمام........ .

دلارام خالقی

  • ۹۷/۰۷/۳۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی